Veelgestelde vragen
Secundair onderwijs
OKAN staat voor Onthaalonderwijs voor Anderstalige Nieuwkomers. Dit is een speciaal onderwijsprogramma in België dat gericht is op jongeren die recent in het land zijn aangekomen en het Nederlands nog niet voldoende beheersen om direct in het reguliere onderwijs in te stromen.
De OKAN klassen bieden een intensieve taalopleiding aan jongeren tussen 12 en 18 jaar. Het doel is om hen zo snel mogelijk Nederlands te leren, zodat ze kunnen doorstromen naar het gewone onderwijs of een andere passende opleiding.
Om toelating te krijgen in het onthaalonderwijs, moeten de leerlingen aan bepaalde voorwaarden of eisen voldoen.
1. De leerling moet tussen 12 en 18 jaar oud zijn.
2. De leerling mag maximaal één jaar in België ingeschreven zijn in een school.
3. De leerling moet een andere moedertaal hebben dan Nederlands en mag het Nederlands niet voldoende beheersen om direct in het reguliere onderwijs te starten.
4. De leerling moet een geldige verblijfsvergunning of asielprocedure hebben lopen in België
5. De leerling moet voldoen aan de Belgische leerplichtwet.
BRON:https://www.vlaanderen.be/onderwijs-en-vorming/nederlands-op-school/onthaalonderwijs-voor-anderstalige-nieuwkomers
Tot en met het 5de leerjaar
- Een leerling kan van finaliteit(open definitie), studierichting of onderwijsvorm veranderen tot het begin van het 1ste leerjaar van de 3de graad (5de leerjaar).
- De leerling moet voldoen aan de toelatingsvoorwaarden. De studiekeuze moet toegestaan zijn met het oriënteringsattest A of B.
- Veranderen van de B-stroom of de arbeidsmarktfinaliteit naar de A-stroom of een andere finaliteit:
- Toestemming van de klassenraad is meestal nodig.
- Vanaf de 2de graad: alleen met leerjaarverlies.
- In de 3de graad: alleen na succesvol afronden van de arbeidsmarktfinaliteit.
In het 6de leerjaar
Een leerling moet in het 6de leerjaar, dat is het 2de leerjaar van de 3de graad, dezelfde studierichting en onderwijsvorm volgen.
Uitzonderingen zijn alleen mogelijk bij ernstige medische, psychische, sociale of leerproblemen, met toestemming van de klassenraad.
Overgang 6de naar 7de leerjaar
- Binnen hetzelfde studiegebied mag een leerling altijd overstappen naar een andere richting.
- Voor een ander studiegebied beslist de klassenraad of dat kan, behalve in het studiegebied personenzorg kan dit niet.
- Voor het 7de jaar gericht op het hoger onderwijs bso maakt het studiegebied van het diploma niet uit.
Bron:https://www.vlaanderen.be/onderwijs-en-vorming/inschrijving-en-toelating-in-onderwijs/basis-en-secundair-onderwijs/veranderen-van-school-of-studierichting
1ste graad:
- A-attest: je bent geslaagd. Je kan overgaan naar een hoger jaar. Je kan ook vrij kiezen welke richting je wil volgen, maar je moet aan de toelatingsvoorwaarden voldoen.
- A-attest met verplichte remediëring. Dit betekent dat je mag overgaan naar een hoger jaar, maar je bent verplicht om bijvoorbeeld een extra uur (of twee uur) wiskunde of Nederlands te volgen.
- C-attest: je bent niet geslaagd en moet je jaar overdoen.
2de en 3de graad:
- A-attest: je bent geslaagd. Je kan overgaan naar een hoger jaar. Je kan ook vrij kiezen welke studierichting je wil volgen. Je moet wel aan de toelatingsvoorwaarden voor die richting voldoen.
- B-attest: je bent geslaagd, maar je behaalde voor één of meer vakken minder goede resultaten.
De klassenraad kan dan beslissen om je uit te sluiten voor één of meer studierichtingen. De klassenraad moet dit ook schriftelijk motiveren.
Sinds 2019 – 2020 kan je ook een B-attest krijgen met een ongunstig advies om het jaar over te doen. Met dit advies is het dus niet mogelijk om te dubbelen in eender welke studierichting. Indien je jouw leerjaar wilt overdoen moet de delibererende klassenraad hiermee akkoord gaan en heb je het advies van het Centrum voor Leerlingenbegeleiding nodig.
C-attest: je bent niet geslaagd en moet je jaar overdoen. De klassenraad moet dit ook schriftelijk motiveren.
Ben je het niet eens met één van volgende evaluatiebeslissingen:
- Een oriënteringsattest A met uitsluiting van één of meer (pakketten van) basisopties na 1A of 1B
- Een oriënteringsattest B of C
- Een ongunstig advies om over te zitten met een B-attest
Dan kan je volgende stappen ondernemen:
Stap1
Vraag een persoonlijk gesprek met een afgevaardigde van het schoolbestuur. Meestal is dat de directeur. Toon met concrete argumenten aan waarom je het niet eens bent met een evaluatiebeslissing. Na dit gesprek wordt beslist of de klassenraad opnieuw samenkomt of niet.
Stap2
Ben je het niet eens met de nieuwe beslissing van de klassenraad of komt de raad niet opnieuw samen? Dan kan je terecht bij een beroepscommissie. Toon ook hier met concrete argumenten aan waarom je het niet eens bent met een evaluatiebeslissing. De beroepscommissie bestaat niet alleen uit leden verbonden aan de school, maar ook uit externe leden.
Teken beroep aan via een gedateerd en ondertekend verzoekschrift.
Stap3
De beroepscommissie bekijkt je klacht en kan je kind eventueel bijkomende proeven of opdrachten opleggen. De beroepscommissie bevestigt de oorspronkelijke beslissing van de klassenraad of neemt een andere beslissing.
Stap4
De school brengt je ten laatste op 15 september van het volgende schooljaar schriftelijk op de hoogte van de beslissing van de beroepscommissie. Voor opleidingen die op 31 januari eindigen is dat 15 maart van hetzelfde jaar.
Ja, dat mag.
De school is verplicht om je je examens te laten inkijken. Je hebt ook het recht om meer uitleg te krijgen. Je hebt zelfs het recht om een kopie te krijgen van je toetsen en examens. Maar dat kan wel pas nadat je het examen bent gaan inkijken.
Krijg je een B- of C-attest? Dan is de school ook verplicht om hierbij meer uitleg te geven waarom ze je dat attest geven.
Weigert je school je om je examen in te kijken? Dan kan je terecht bij het Kinderrechtencommissariaat of de Beroepsinstantie inzake Openbaarheid van Bestuur.
Bron: https://www.scholierenkoepel.zapallpeople.com/artikels/mag-ik-mijn-examens-inkijken
Het medisch onderzoek in het secundair is een ‘verplicht’ moment op de leeftijd van 14 jaar of wanneer de leerling in het derde jaar secundair onderwijs zit. Tijdens dit systematisch contact worden medische items zoals lengte, gewicht, gezichtsvermogen en andere gezondheidsaspecten kort besproken. Meer informatie over het CLB en de onderzoeken en vaccinaties vindt u op: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/systematisch-contact-medisch-onderzoek-en-vaccinaties
Scholen mogen in grote mate zelf de omgangsregels en sancties op school bepalen, maar er zijn grenzen. De school moet wel rekening houden met de rechten van de mens en het kind respecteren.
De leraar mag geen persoonlijke voorwerpen van je kind af nemen. Als je kind de klas hindert door bijvoorbeeld muziek luid en ongevraagd af te spelen, kan hij wel vragen om de GSM tijdelijk af te geven aan de leraar. Aan het einde van de les of op het einde van de schooldag krijgt je kind zijn GSM terug. Als je kind weigert om zijn toestel af te geven, kan hij/zij uit de klas gezet worden of een andere sanctie/straf oplopen: bijvoorbeeld strafwerk.
Vanaf het moment dat je kind voorwerpen mee naar school neemt die gevaarlijk zijn voor andere leerlingen of personeel, mag de leraar die wel afnemen. De politie mag ook gevaarlijke voorwerpen in beslag nemen.
Uitsluiting:
Als een leerling de leefregels van de school overtreedt, kan de school die leerling preventief schorsen en indien nodig een tuchtstraf opleggen.
De school zal echter niet onmiddellijk een tuchtstraf opleggen. De school zal eerst andere maatregelingen proberen nemen. Vaak volgen scholen het principe om eerst een minder aangrijpende maatregel op te leggen en dan pas over te gaan tot meer ingrijpende maatregelen zoals bv. een definitieve uitsluiting.
Als maatregelingen zoals een dag schorsen of een leerling niet laten deelnemen aan een niet-verplichte uitstap, niet het beoogde resultaat hebben, kan de directeur beslissen om een leerling preventief schorsen.
Deze schorsing is geen tuchtprocedure maar een bewarende maatregel. Dat betekent dat de school deze regeling kan inbrengen om het klimaat van de school te herstellen en rust terug te brengen.
Een preventieve schorsing is een ernstig waarschuwingssignaal dat je kind een tuchtstraf kan oplopen.
Als je kind zich ernstig misdraagt, riskeert het een tuchtstraf (tucht: discipline; iemand een straf geven): een tijdelijke of een definitieve uitsluiting.
Als de school een tuchtprocedure wil opstarten, moeten zij de officiële regels strikt volgen. Zo moet de school bijvoorbeeld andere mogelijkheden hebben overwogen, vooraleer een tuchtstraf geven. Ook zijn ze verplicht om, vooraf de tuchtstraf, een advies te verkrijgen van de klassenraad.
Tijdelijke uitsluiting:
- Minimaal 1 opeenvolgende lesdagen
- Maximaal 15 opeenvolgende lesdagen* in het voltijds secundair onderwijs
- Maximaal 21 opeenvolgende lesdagen in het deeltijds secundair onderwijs
*lesdagen: dagen dat je lessen volgt in het onderwijs, dus geen weekenddagen.
Definitieve uitsluiting : je kind wordt definitief van de huidige school uitgesloten. Dit betekent dat je kind niet meer mag deelnemen aan de lessen, activiteiten of examens in de huidige school.
Bij definitieve uitsluiting krijgt de school nog twee opties: uitsluiting tijdens het lopende schooljaar of uitsluiting die pas ingaat op 31 augustus.
Dit laatste zorgt ervoor dat je kind nog tot die dag mag deelnemen aan de lessen en examens in de school. Deze beslissing ligt bij de directeur. Als de beslissing toch wordt genomen om je kind onmiddellijk definitief uit te sluiten, dan moet de school met het centrum van leerlingenbegeleiding (CLB) helpen zoeken naar een nieuwe school. Zolang die niet is gevonden blijft je kind ingeschreven in de ‘oude’ school. De ‘oude’ school kan voor opvang zorgen, maar dit is niet verplicht.
Als je kind verandert van school, weet de ‘nieuwe’ school dat er een tuchtprocedure was. Maar het dossier is privé, dus de nieuwe school zal niet weten waarom er een procedure is opgestart op de oude school en wat deze inhield.
Zo krijgt de leerling de kans om op een positieve noot te beginnen in de nieuwe school.
Als ouder kan je beroep* aantekenen bij een definitieve uitsluiting.
Weet ook dat je het recht hebt om zowel het tuchtdossier van je zoon/dochter in te kijken als een kopie te vragen aan de school. Een vertrouwenspersoon kan je bijstaan tijdens dit proces.
* in beroep gaan = de beslissing van de school om je kind uit te sluiten tegen gaan, je bent niet akkoord en kan hier stappen bij ondernemen
SID-in staat voor studie-informatiedagen. Alle Vlaamse hogescholen en universiteiten komen jaarlijks samen om hun opleidingsaanbod voor te stellen aan laatstejaars secundair onderwijs. Tijdens de SID-in beurs maakt de jongere (laatstejaars secundair onderwijs) kennis met de brede waaier aan studie- en beroepsmogelijkheden. De beurs wordt georganiseerd in de 5 Vlaamse provincies (West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Antwerpen, Vlaams-Brabant en Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Limburg) door de centra voor leerlingenbegeleiding (CLB) en het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming. Niet enkel de hogescholen en universiteiten zijn aanwezig op de beurs, maar ook de arbeidsmarkt. Op de SID-in kan je terecht met vragen over wat verschillende beroepen inhouden, mogelijke tewerkstellingen en verdere opleidingen in bedrijven.
Voor meer informatie: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/wat-is-sid-in
Je hebt heel wat mogelijkheden na het secundair onderwijs.
Handige links waar meer informatie te vinden is over de overstap van het secundair onderwijs naar hoger onderwijs:
https://www.onderwijskiezer.be/v2/hoger/hoger_graduaatsopleidingen.php
https://www.onderwijskiezer.be/v2/hoger/hoger_hbo_detail.php?richting=70
- Professionele bachelor: https://www.onderwijskiezer.be/v2/hoger/hoger_profbach.php
https://www.onderwijskiezer.be/v2/hoger/hoger_acabach.php
- Master: https://www.onderwijskiezer.be/v2/hoger/hoger_masters.php
- https://www.onderwijskiezer.be/v2/hoger/hoger_schakelprog.php
https://www.onderwijskiezer.be/v2/secundair/sec_3graad_vj.php
https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/wegwijs-het-hoger-onderwijs
- https://www.hogeronderwijsregister.be/home
Brochure “Wat na het secundair onderwijs?”: https://www.vlaanderen.be/publicaties/wat-na-het-secundair-onderwijs-oktober-2019
Hogescholen en universiteiten bepalen zelf hoe en wanneer je kan inschrijven.
Meer informatie vind je op de website van de hogeschool of universiteit.
Lijst van hogescholen:
- Odisee: http://www.odisee.be
- LUCA School of Arts: http://www.luca-arts.be/
- http://www.erasmushogeschool.be
- Hogere Zeevaartschool: www.hzs.be
- Thomas More Kempen: http://www.thomasmore.be/
- UC Leuven: http://www.ucll.be/
Lijst van universiteiten:
Lager onderwijs
Als ouder moet je je kind aan het einde van het 6de leerjaar basisonderwijs inschrijven in een secundaire school. Omdat er scholen zijn waar meer kinderen willen inschrijven dan er plaatsen zijn, heeft de overheid besloten om een online aanmeldsysteem te gebruiken.
Dit systeem noemt ‘Meld je aan’ en hiermee kan je je kind inschrijven voor het eerste jaar A of B van alle Antwerpse scholen voor het gewoon secundair onderwijs. ‘Meld je aan’ verdeelt de vrije plaatsen op een eerlijke en transparante manier, tussen de leerlingen die een plaatsje willen op die school. Hierdoor krijgt ieder kind evenveel kans op een plek.
Voor meer informatie, bezoek deze link: https://meldjeaanbasis.antwerpen.be/faq
De overstap naar het secundair onderwijs begint bij de instroom in 1A of 1B. Leerlingen die aan het einde van het basisonderwijs niet alle leerstof hebben verworven (geleerd) of hun getuigschrift niet hebben behaald, starten in het 1steleerjaar B.
Leerlingen die aan het einde van het basisonderwijs de leerdoelen en het getuigschrift van de lagere school wél hebben behaald, starten in het 1ste leerjaar A.
Als leerling in het 1ste leerjaar secundair onderwijs hoef je nog geen specifieke onderwijsvorm te kiezen. Deze keuze kan je pas maken in de 2de en 3de graad (je kiest telkens bij de start van het 3e en 5de middelbaar). Keuze van de leerling kan bestaan uit:
Algemeen Secundair Onderwijs (ASO)
Technisch Secundair Onderwijs (TSO)
Kunstsecundair Onderwijs (KSO)
Beroepssecundair Onderwijs (BSO)
Deze onderwijsvormen zijn nog verder onderverdeeld in andere studiegebieden en studierichtingen.
https://www.onderwijskiezer.be/v2/index.php
Van het lager onderwijs naar het secundair onderwijs
- https://www.onderwijskiezer.be/v2/secundair/sec_opleidingen.php
- https://www.onderwijskiezer.be/v2/kaart/vlaanderen.php
https://data-onderwijs.vlaanderen.be/onderwijsaanbod/structuur.aspx?hs=311&s=R&a=1
Getuigschrift wordt uitgereikt aan leerlingen onder bepaalde voorwaarden:
-
-
-
*Eindtermen zijn minimumdoelen die leerlingen op een bepaald ogenblik moeten bereiken (vb. op het einde van het lager onderwijs, op het einde van een graad in het secundair onderwijs)
**Ontwikkelingsdoelen zijn minimumdoelen die de leerlingen niet noodzakelijk moeten bereiken, maar die de school wel moet nastreven. In het kleuteronderwijs en in het buitengewoononderwijs werkt men met ontwikkelingsdoelen.
Heeft je kind het getuigschrift niet behaald?: Hij/zij krijgt dan een verklaring waarop wordt vermeld hoeveel en welke leerjaren, van de lagere school, men heeft gevolgd.
Naast dit attest heeft de leerling ook het recht op de motivering waarom het getuigschrift niet werd toegekend mét aanvullende aandachtspunten voor de verdere schoolloopbaan.
Getuigschrift wordt uitgereikt aan leerlingen onder bepaalde voorwaarden:
-
-
-
*Eindtermen zijn minimumdoelen die leerlingen op een bepaald ogenblik moeten bereiken (vb. op het einde van het lager onderwijs, op het einde van een graad in het secundair onderwijs)
**Ontwikkelingsdoelen zijn minimumdoelen die de leerlingen niet noodzakelijk moeten bereiken, maar die de school wel moet nastreven. In het kleuteronderwijs en in het buitengewoononderwijs werkt men met ontwikkelingsdoelen.
Heeft je kind het getuigschrift niet behaald?: Hij/zij krijgt dan een verklaring waarop wordt vermeld hoeveel en welke leerjaren, van de lagere school, men heeft gevolgd.
Naast dit attest heeft de leerling ook het recht op de motivering waarom het getuigschrift niet werd toegekend mét aanvullende aandachtspunten voor de verdere schoolloopbaan.
Na de inschrijving op ‘meld je aan’, krijgt je kind een aanmelding op een school. De aanmelding is een ticketje dat je kind krijgt om zich effectief in te schrijven op de school. Let wel: dit ticketje vervalt na een periode, dus meld je voor deze datum aan op de toegewezen school om de inschrijving te vervolledigen.
Een aanmelding betekent dus niet dat je al ingeschreven bent in een school en je dus een leerling bent op die school.
Als je je kind inschrijft in het basisonderwijs, is dit gratis. Zowel in de kleuter- als lagere school mag er geen inschrijvingsgeld gevraagd worden.
Om je kind in te schrijven neem je contact op met de school om een afspraak te maken.
De school mag het rapport van je zoon/dochter ook niet bijhouden nadat je je hebt ingeschreven.
Het rapport in de lagere school heeft als doel de ontwikkeling van het kind weer te geven. Waar is je kind in gegroeid en waar moet je kind extra aandacht aan besteden?
De rapporten worden op regelmatige tijdstippen, gespreid over het schooljaar, meegeven met de kinderen naar huis. Zo’n rapport kan er voor elke school anders uit zien, maar de inhoud loopt over het algemeen gelijk.
In het rapport wordt vermeld welke kennis en inzichten het kind heeft verworven, alsook de houding en vaardigheden.
Scholen zijn toegestaan om nog verder aan te vullen met leerdomeinoverschrijdende doelen. Hiermee bedoelt men dat er extra doelen worden geformuleerd die niet in het ‘standaard’ pakket zitten van het leerplan (zie getuigschrift).
Als je als ouder niet akkoord gaat wanneer de school beslist om jouw kind géén getuigschrift van het basisonderwijs toe te kennen, kan je beroep indienen.
Wel pas nadat je eerst in gesprek bent gegaan met de school. De te nemen stappen in deze procedure én de verschillende termijnen waarmee je rekening moet houden, staan in het schoolreglement. Dit schoolreglement kreeg je op papier mee bij het inschrijven van je kind op de school en/of kan je eventueel raadplegen op de website van de school.